Po sukcesach TikToka w 2020 roku, teraz już chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że to aplikacja która zawojowała świat social media. Codziennie przykuwa uwagę milionów użytkowników, a tylko w Polsce zebrała już ponad 3 miliony osób. To znaczy, że na TikToku są Twoi klienci i nie wyobrażam sobie nie wykorzystać szansy reklam na tej platformie, prowadząc swój biznes. A w dodatku, nawet nie musisz mieć tam swojego profilu, aby ustawić kampanię. W takim razie jakie formaty reklamowe są dostępne i jak możesz ustawić kampanię?
Na polskim rynku nie mamy jeszcze dostępu do panelu reklamowego, tak jak na przykład ma to miejsce w przypadku Facebooka i jego narzędzia Business Manager. Dlatego, aby ustawić kampanię, musisz skontaktować się z polskim zespołem TikToka. Co ciekawe, TikTok bez zawahania udostępnia swój adres mailowy, pod który można kierować wszelkie zapytania ofertowe, ale o tym później 🙂
Jak wiadomo TikTok to video z dźwiękiem i takiego rodzaju reklamy oferuje. Można je jednak zakupić w dwóch modelach: aukcyjnym i rezerwacyjnym.
Model aukcyjny
W modelu aukcyjnym, jak sama nazwa wskazuje, reklamy kupujemy w formacie aukcji– to TikTok ustala stawkę, a reklama bierze udział w licytacji. Konkuruje ona nie tylko z innymi reklamami, ale też z contentem organicznym.
System w licytacji bierze pod uwagę ustaloną stawkę, ale też inne czynniki – na pewno jednym z bardzo ważnych faktorów jest kreacja. Co ważne, przy takim zakupie nie ma gwarancji że nasza reklama zostanie wyświetlona. W procesie zakupowym można wziąć udział z pomocą agencji reklamowej.
W systemie aukcyjnym są 2 podstawowe formaty:
- Diversion ads – reklama, która zawsze po kliknięciu w nią, skieruje użytkownika poza platformę na zewnętrzną stronę docelową.
- Spark ads – (dostępne w postaci reklamy rezerwacyjnej) to content organiczny i natywny, który boostujemy. W tych reklamach wyłącznie po kliknięciu w CTA np. „odwiedź sklep” wychodzimy z aplikacji, natomiast reszta linków prowadzi na profil twórcy bądź marki.
Od czego zacząć planowanie kampanii w modelu aukcyjnym?
Przede wszystkim kluczowe jest zdefiniowanie naszego celu. Nie da się zrobić efektywnej reklamy, jeśli nie wiemy co chcemy osiągnąć i do kogo trafić. Zatem najpierw musimy sobie odpowiedzieć na kilka pytań: jakie mamy cele biznesowe, kto jest naszą grupą docelową, na którym etapie lejka sprzedażowego chcemy tę kampanię przeprowadzić.
Czy można targetować reklamy w modelu aukcyjnym? Tak, na platformie TikToka w panelu można łatwo zdefiniować i wybrać takie cechy użytkownika których pożądamy: wiek, miejsce zamieszkania, płeć, zainteresowania. Można też targetować zachowania, czyli np. osoby które często grają w gry komputerowe, albo często wchodzą w interakcje z popularnymi markami modowymi.
Jak możesz sprawdzić wyniki kampanii? W panelu reklamowym wyświetlane są wyniki naszej kampanii, możemy taki dashboard dowolnie konfigurować, dodawać metryki, automatycznie ustawić raport wysyłamy za pomocą e-maila. Poleca się wdrożenie tiktokowego pixela – wtedy wyniki można całościowo ocenić.
Jakie modele rozliczania są dostępne? W systemie aukcyjnym zapłacimy zawsze tyle ile ta kampania naprawdę wydała. Mamy też możliwość ustawienia z góry limitu kampanii i te wydatki nigdy nie zostaną przekroczone. Ponadto, są też różne możliwości rozliczania, np. CPM – koszt za 1000 wyświetleń, CPV – koszt za 1000 2/6sekundowych lub całościowych wyświetleń filmu i CPC – koszty za kliknięcie. TikTok nie rozlicza się w modelu CPL (za leady).
Ile to będzie kosztować? Minimalny budżet dzienny do zastosowania w systemie aukcyjnym to jest 200 PLN. Ale zawsze jednak powinniśmy zastosować stawkę, która umożliwi osiągnięcie naszych celów biznesowych.
Czy reklamy są jakoś weryfikowane? Tak, każda reklama zanim zostanie wyświetlona jest najpierw analizowana przez algorytm. W przypadku kiedy są jeszcze jakieś wątpliwości to sprawdza ją dodatkowo specjalny dział analizy w TikToku, w którym pracują Native Speakerzy – znają oni specyfikację lokalnego rynku.
Model rezerwacyjny
Z kolei model rezerwacyjny – ponownie- jak nazwa wskazuje, polega na rezerwacji konkretnej reklamy na konkretny okres. Jak można kupić taką reklamę? Tutaj również należy skontaktować się z TikTokiem, a wtedy Partnership Managerzy pomogą dobrać format reklamowy pod potrzeby klienta.
Jakie formaty są dostępne w modelu rezerwacyjnym?
Możemy tu wyróżnić 2 najważniejsze i najczęściej stosowane:
- Top view – reklama, która pojawia się jeszcze przed pokazaniem się interfejsu TikToka. Gdy chcemy otworzyć aplikację, pierwszą rzeczą, którą zobaczymy będzie właśnie taka reklama. Jest ona sprzedawana w modelu CPT (cost per time) na 24 h (od północy do północy). W danym dniu jest tylko jedna taka reklama (jeden klient), więc wszyscy użytkownicy, którzy wchodzą do aplikacji danego dnia, widzą tylko tę jedną reklamę. Niewątpliwie jest to duża zaleta, bowiem marka , która zdecydowała się na taką promocję ma pewność, że nie wyświetla się przed lub po swojej konkurencji czy innym contencie, który mógłby być niezgodny z jej interesami.
Jak TikTok zapewnia, taka 24 godzinna reklama top view to gwarancja min. 6,9 mln impresji – to jest gwarancja, ale w praktyce wiele reklam osiąga wyniki o wiele wyższe i to są wyniki nawet przekraczające 10 mln impresji w ciągu takiej jednej „dniówki”.
- One day max – pierwsze video reklamowe, które wyświetla się na głównym feedzie Dla Ciebie. W momencie gdy włączamy TikToka, wyświetla nam się organiczny content i jeżeli swipe-ujemy filmy to między 4 a 6 video użytkownik zobaczy pierwszą reklamę. I właśnie ta pierwsza reklama w danym dniu to będzie one day max. Tutaj tak samo jak z top view – jest tylko jeden klient dziennie (100% share of voice) i również jest sprzedawana w modelu CPT (cost per time) na 24h dniówkę.
Czy można targetować reklamy w modelu rezerwacyjnym? W przypadku formatów rezerwacyjnych, co do zasady mają one docierać do użytkowników masowo, dlatego nie ma tu możliwości szczegółowego targetowania, bo byłoby to sprzeczne z ideą tych reklam. Natomiast dla marek/produktów które mogą się komunikować tylko w kierunku użytkowników pełnoletnich, jest możliwość ograniczenia target grupy tylko do użytkowników 18+.
Czy kraj i miejsce publikacji contentu ma znaczenie? Nie, ani w przypadku działań organicznych ani reklamowych. Nie ma problemu, aby kupić reklamę w polskim oddziale TikToka na inny rynek i poza Europę Centralną.
Jak sprawdzić wyniki kampanii? W przypadku modelu rezerwacyjnego jest trochę inaczej niż w aukcyjnym. W modelu aukcyjnym klient ma dostęp do panelu i widzi wyniki swojej kampanii. W przypadku modelu rezerwacyjnego klient dostaje od TikToka bardzo szczegółowy raport. Oprócz tego można też korzystać z zewnętrznych kodów trackingowych, można zliczać impresje albo clicki.
Ile to będzie kosztować? Formaty rezerwacyjne z zasady mają być formatami masowo trafiającymi do użytkowników, w związku z tym budżety są wyższe. Przede wszystkim możemy tu realizować cele zasięgowe i budowanie świadomości, czyli to są zasięgi liczone w milionach i trudno jednoznacznie jaki budżet należy posiadać. Na pewno jeśli chcemy skorzystać z tych najbardziej premium formatów (top view i one day max), to musimy się liczyć z kosztem kilkunastu/kilkudziesięciu tysięcy PLN. Ale pamiętajmy też o tym, że formaty rezerwacyjne to jest taki fundament na którym budujemy nasze dalsze działania/obecność na platformie. Np. możemy tworzyć listy remarketingowe które potem wykorzystamy w aukcji i będziemy kierować do użytkowników którzy mieli już kontakt z naszą marką właśnie dzięki formatom rezerwacyjnym. I to pozwala na bardziej efektywne działania, nastawione stricte na konwersję w tych formatach aukcyjnych no i docelowo na optymalizację kosztową kampanii.
Jakie modele rozliczania są dostępne? W przypadku reklam rezerwacyjnych klient z góry zna cenę, po realizacji zakończonej kampanii klient otrzymuje FV, która jest generowana z systemu ( jest wystawiona przez polski oddział TikToka).
Czy w modelu rezerwacyjnym też reklamy są weryfikowane? Tak, jak najbardziej. Ale są pewne różnice. Ze względu na tak duże zasięgi jakie mają osiągać formaty rezerwacyjne, TikToka ma dedykowany zespół, który zajmuje się właśnie taką szczegółową weryfikacją materiałów, które przygotował Klient. Ten dodatkowy etap może wydłużyć proces implementacji reklamy, ale daje 100% pewność zarówno TikTokowi jak i marce, że ta reklama jest w pełni bezpieczna i zgodna z polityką TikToka.
Źródło: Podcast „Posłuchaj TikToka” – Jak reklamować się na TikToku
Czy to było dla Ciebie pomocne?
Jeśli doceniasz moją twórczość, możesz postawić mi wirtualną kawę, abym miała jeszcze więcej energii do tworzenia 😉 Dziękuję!
0 komentarzy